Вчера опозицията отправи обвинения в корупция към кабинета "Желязков". Според ПП-ДБ правителството е заложило близо един 1,5 милиарда лева надбавка за строежа на магистралата между Велико Търново и Бяла. Опозицията призова премиера и регионалния министър да проверят Агенция "Пътна инфраструктура" за тази обществена поръчка. От МРРБ отговориха, че сложността на терена и инфлацията оскъпяват строежа на този участък спрямо другите лотове на магистралата. И още - проектът не е на настоящия кабинет. Росен Желязков призова ПП-ДБ да сезират прокуратурата за този случай, ако имат доказателства и факти, с които твърдят, че разполагат.
Защо прогнозната цена за изграждането на магистралата "Велико Търново - Бяла" е толкова висока? Ето какво отговори председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Йордан Вълчев:
"Цената, която сме предвидили за този проект, е 3 млрд. лв. И това е прогнозна цена, която не може да се надвишава. Сумата от 3,5 милиарда лева е с ДДС. Преди това прогнозната цена е била 2 милиарда лева и е имало възможност за надвишаване. В другия участък, който се изпълнява в момента - цената също е била прогнозна с възможност за надвишаване. Съответно прогнозната цена е била надвишена с 68 процента, което не е добре за предвиждане на бюджета. Затова с екипа ми преценихме да направим по-точна преценка на цената", обясни той.
По думите му цената на новия лот на магистралата е абсолютно съизмерима с тази на другия участък. Новият строеж ще е малко по-труден, защото включва повече тунели, виадукти, сложни кръстовища, а и за първи път ще се пресичат две магистрали. "Участъкът от Бяла до Русе е със средна цена 20 млн. лв. на километър, когато е търгуван през 2020 година. Инфлацията според НСИ в строителството е 108%, т.е. всичко струва двойно. Така километърът на нови участък излиза 42 млн. лв.", изчисли инженер Вълчев.
Според него това не е най-скъпата магистрала у нас - най-скъпата магистрала в момента в България е "Струма". Тя е търгувана по 40 млн. лв. на километър. "Това е цената на платно. За двете платна става 80 млн. лева на километър. А ако прибавим възможната индексация - тогава сумата нараства до 120 милиона лева на километър", заяви председателят на АПИ. И допълни, че когато са изчислявали цената, са предвидени всички възможни рискове, тъй като теренът е много тежък, защото е високопланински.
Шефът на АПИ даде и пример за Румъния, където са пуснали три търга. „Там цената не може да слезе под минимална, на километър е 55 млн. лв., а най-скъпият търг е за 78 млн. лв.“, каза той.
„За момента парите са национално финансиране. Ще може да се кандидатства и за европейски пари“, каза той.
По думите му, магистралата ще е готова края на 2030-2031 година, а въпросната отсечка трябва да започне след около 3 години, защото трябва да се направи проектиране, съгласуване, ПУП и да се отчуждят имотите.
Напиши коментар