"Трябва да променим образованието към формиране на умения и компетентности. Това е основна тенденция, защото на т.нар. алфа поколение ще му се наложи да упражнява няколко професии през живота си." Това заяви министърът на образованието проф. Галин Цоков пред bTV, коментирайки резултатите на учениците от матурите и външното оценяване.
„Началниците на регионалните управления ни казаха, че е добре учителите да имат повече достъп до резултатите на своите ученици от матурите и на външното оценяване, за да може всеки учител да си направи анализ към какво да насочи своите усилия – да обърнат внимание на такъв тип задачи, с които учениците да се справят след това и да имат по-малко грешки. Това е промяна в краткосрочен план“, обясни министърът.
По думите му другият поглед ще бъде по отношение на самите задачи и тяхното структуриране и формулиране – да са по-практически насочени. По този начин ще се формират умения на учениците, така че да могат да се справят след това в живота, смята проф. Галин Цоков. Според него съвременните тестови задачи да не дават само възпроизвеждане на знания, а да се прилагат знанията, да се прави анализ.
Той отбеляза, че класирането на учениците за гимназиите излиза в ранния следобед днес и те ще имат три дни, за да се запишат. Записването след второто класиране се очаква между 20 и 24 юли. Министърът на образованието каза още, че по-голямата част от учениците са подали документите си по електронен път. „Тази година има и допълнителна възможност да се коригират предварителните заявки за паралелките в някои училища. Това показва, че електронното подаване на документи върви много добре като процес“, каза още образователният министър.
„Резултатите от зрелостните изпити вече се знаят. Направени са и малко по-задълбочени анализи по отношение на това, какви точно са те в рамките на отделните области и градове, включително и по училищата с влошени или подобрени резултати през последните две години“, обясни той.
Проф. Цоков подчерта, че не можем да бъдем радостни, но тенденцията за лоши резултати от матурите е от години.
„Трябва да кажем, че в предходните години колегите са успели да вдигнат нивото на тестовите задачи, за да провокират по-високите нива на мислене на учениците. Това обаче затруднява зрелостниците през последните две години. Това показва първоначалния анализ на данните. Ето защо в хода на учебната година ще се търсят възможности за по-добра подготовка на учениците“, поясни още професорът.
Той засегна и въпроса с програмата за екскурзии. "След 40-о записано училище този бюджет от 13 млн. лв. се изчерпва. Над 27 хил. ученици ще бъдат на такива екскурзии, но за мен е несправедливо, че няма да бъдат разпределени между повече училища", каза Цоков. Според него е можело учениците да бъдат разделени на по-малки групи от различни училища и да се избират на база високи оценки.
Напиши коментар