Инж. Севдалин Желев е роден през 1965 г., завършил е Русенския университет през 1991 г. /тогава Висше техническо училище „Ангел Кънчев” – б.а./ със специалност „Автоматика”. Целият му 34-годишен трудов стаж преминава в Топлофикация-Русе. Заемал е различни низови ръководни длъжности, включително ръководител на направление "Управление на активите".
От октомври 2014 г. е изпълнителен директор на „Топлофикация Русе“ АД.
***
- Г-н Желев, в средата на лятото много хора започват да мислят за топлото през зимата. След поредната корекция на цените, парното ще продължи ли да бъде най-евтиното отопление?
В съответствие с решение №Ц24/01.07.2025 г. на Комисията за енергийно и водно регулиране цената на топлинната енергия за град Русе е определена в размер на 97,59 лева без ДДС, което представлява увеличение в сравнение с предходния сезон в размер на 5,03%. В сравнение със сезон 2023-2024 година, когато цената на топлинната енергия беше 105,57 лева без ДДС, цената за бъдещия отоплителен сезон е по-ниска. В сравнение с другите алтернативи за отопление, които се предлагат на пазара, цената на топлинната енергия от „Топлофикация Русе” АД е най-ниска и немаловажно цената няма да бъде променяна за период от една година.
- - Лятото по принцип е времето за активни ремонтни дейности на „Топлофикация“. Започнахте ли вече ремонтите и какво предстои? Ще останат ли абонатите от Русе отново за продължително време без топла вода през лятото?
Ремонтните дейности, както в топлоизточника ТЕЦ Русе Изток, така и в топлопреносната мрежа на град Русе, започнаха още с края на отоплителния сезон. Целта на дружеството ни е да извърши максималното количество работа, с минимално влияние върху доставката на топлинна енергия. Когато е наложително спирането на по-големи групи от сгради, служителите на дружеството планират всички необходими дейности, за да може съответният ремонт да продължи минимално време, както и да бъдат засегнати минимален брой клиенти на дружеството.
- Защо след началото на отоплителния сезон и след наскоро приключилия сезонен ремонт почти винаги се получават големи аварии и цели райони остават продължително без отопление?
За съжаление аварията е събитие, което не може да бъде предвидено. Служителите на дружеството постоянно извършват обходи на мрежата и следят нейното състояние, но в град Русе са положени 150 километра тръби, които в по-голямата си част не са достъпни за визуален оглед и предварителна оценка на състоянието им. Дружеството ни следи за увеличаването на авариите в определени участъци, и при констатиране на зачестила аварийност на дадена част от топлопреносната мрежа, същата се подменя. Последният такъв случай е подмяната на 150 метра топлопровод по улица „Вардар“, който успешно завърши в края на месец юни 2025 година.
- Вече можете ли да направите първоначален анализ за стойността на изравнителните сметки, които ще получат абонатите?
„Топлофикация Русе” АД изготви и разпрати изравнителните сметки на 9212 клиента на дружеството. 3589 клиента ще имат да доплащат суми, а 5623 клиента ще имат да получават суми от изравнителните сметки. Искам да напомня на всички клиенти, които не са осигурили достъп за отчет на уредите в своя имот, да се свържат с фирмата за дялово разпределение, която отчита тяхната сграда, за да се извърши отчет и да се преработи изравнителната сметка. Срокът за рекламации в съответствие с чл.70 ал. 8 от Наредба Е-РД-04-1 от 12.03.2020 година е 31 август, като след този срок рекламации не се разглеждат.
- Русенци са изключително чувствителни на тема „чистота на въздуха. Докъде стигна монтирането на новите пречиствателни системи?
„Топлофикация Русе” АД традиционно подхожда отговорно към чистотата на атмосферния въздух, най-малкото защото и ние го дишаме. Монтираните пречиствателни съоръжения отговарят на най-високите стандарти и компонентите им са резервирани неколкократно, което гарантира надеждната им работа дори и при повреди. Неотоплителният сезон, през който работят съоръжения само на природен газ, е сезонът на ремонтите на тези съоръжения. На база събраният опит и развитието на техниката, се правят и подобрения.
- Според Вашето инвестиционно намерение, дружеството трябва да инвестира около 100 милиона лева за преминаване към природен газ като гориво. Как се реализира и на какъв етап е тази амбициозна програма?
Дружеството въвежда в работа когенерационни производствени мощности, работещи с природен газ на финладската фирма „Вартсила“. Вече втори неотоплителен сезон топлата вода за града се осигурява от такива мощности. В края на годината ще бъде пусната втора такава инсталация, проектираме да се закупят компоненти за трета. По този начин, все по-голяма част от топлината за града ще се осигурява от гориво природен газ, извличана по високоефективна технология.
- Какво ще кажете на русенци, които са убедени, че в котлите на „Топлофикация“ се горят боклуци?
Такива твърдения могат да идват само от хора, които нямат никаква представа от технологията. Котлите в дружеството са проектирани да изгарят точно определен тип гориво, което преминава през специална подготовка. Технически е невъзможно да се изгарят т.н. „боклуци“, или както е правилното название „РДФ“. С големи усилия през последните десет години и при подобряваща се успеваемост се изгаря биомаса - слама, слъчогледови люспи и др. Дружеството многократно е посещавано от екоактивисти и всички са констатирали, че подобни твърдения не отговарят на истината.
- Абонатите възползват ли се от системата „лоялен клиент“ и съществуват ли алтернативни възможности за заплащане на консумираната топлоенергия?
Дружеството ни като социално отговорен партньор въведе програмата „Изряден клиент”, с което постави горна граница на цената на 1 кубичен метър битово гореща вода, като всеки клиент участва в програмата. За да се възползва от пределната цена на битово горещата вода, клиентът трябва:
1. Да няма просрочени, съдебни и присъдени задължения към „Топлофикация Русе” АД и фирмите за дялово разпределение (ФДР) до последния ден на месеца, за който се издава фактурата.
2. Всички уреди в имота трябва да са с преминала метрологична проверка и да са изпълнени в срок предписанията на „Топлофикация Русе” АД и ФДР за метрологична проверка и подмяна на уредите за дялово разпределение. В случай на неизпълнение на условието по т.2, клиентът възстановява правото да участва в програмата „Изряден клиент” от месеца, следващ месеца, в който е изпълнил предписанията и отговаря на другите условия на програмата.
3. Необходимо е да се осигурява ежемесечен отчет на уредите за дялово разпределение (водомери) от ФДР и „Топлофикация Русе” АД чрез визуален или дистанционен отчет, или чрез предоставяне на данни на интернет сайта на топлофикационното дужество. При неосигурен достъп за отчет клиентът губи правото да участва в програмата „Изряден клиент” както за текущия месец, така и за следващия.
Ако по някаква причина, клиентът е загубил правото си на отстъпка от цената за един кубичен метър битово гореща вода, и след това е изпълнил всички точки от програмата, не е необходимо да уведомява дружеството ни. Нашите служители следят ежемесечно за всеки клиент изпълнени ли са условията по програмата „Изряден клиент”.
Заплащането на топлинната енергия се осъществява по следните канали:
· на касата ни на ул. „Боримечка” №43 – всеки работен ден от 08.00 до 16.30 часа;
· на всички каси на Изипей;
· във всички пощенските клонове на „Български пощи“;
· онлайн в системата на Ипей;
· чрез разплащателна сметка в банка ДСК;
· чрез банков превод по сметката на „Топлофикация Русе” АД.
- Предвиждате ли присъединяване на нови абонати към топлопреносната мрежа?
Присъединяването на нови клиенти към системата на „Топлофикация Русе” АД е постоянна задача. Очакваме до края на годината да присъединим три сгради, а в процес на изграждане са още 13 сгради.
- Благодаря Ви за изчерпателните отговори, които ще са полезни за нашите читатели!
Напиши коментар