Реално се събират по-малко от половината от предвидените в бюджета между 460 и 480 милиона лева годишно от тол такси. Това заяви министърът на регионалното развитие Андрей Цеков, който присъства на първата инспекция на АМ "Хемус" на участък в гаранционен срок край Ябланица.
По думите му тол системата е въведена вече от три години. Всяка година в бюджета се залагат прогнози, базирани на реален анализ на трафика.
"Защо е основният въпрос. При направен сериозен анализ установихме, че за тол системата, за която държавата е платила 180 милиона лева и която трябва да бъде както софтуерно, така и хардуерно собственост на българската държава, липсват изходни програмни кодове (source code)", каза още Цеков, цитиран от БТА.
Той добави, че за това са сезирали Държавна агенция "Национална сигурност". "Предадени са кодовете през 2018 и 2019 г. и липсват в АПИ. Това не позволява реално Агенцията да има проследяемост и контрол върху системата, така че да може да събира дължимите тол такси. Има подписани протоколи, че са предоставени, след което са получени на ръка от вече бивш служител на Агенцията и в момента не се съхраняват там. Първоначално изпълнителят е предал на АПИ ключа за електронната система за винетките, а на следващата година – и този за тол таксите. През 2019 г. е последното предаване, когато ръководител на Агенцията е бил Георги Терзийски", заяви още регионалният министър.
С предвидените промени за отстъпки при тол таксите на база изминато разстояние се очаква постъпленията в рамките на тази година да бъдат около 40 милиона по-малко от заложените на база тол таксите, които са в сила от 1 юли.
Министърът каза още, че до настоящия проект за тарифа се стигна след работна група с браншовите организации на превозвачите. "Това, което сме предложили в момента, е пуснато на обществено обсъждане. Изпратили сме съгласувателно писмо до Европейската комисия да се произнесе доколко тези изменения биха били в съответствие с принципите на директивата", добави министърът.
Напиши коментар