Фирма, на която собствениците имат различни сфери на бизнес, успяла да се предпази от "вирус в системата" чрез детектор на лъжата. Това пише днес русенският вестник "Бряг" в обширен материал за навлизането на този тип тестове в града. Репортерката Ренета Минкова е разговаряла с Ваня Колева - мениджър корпоративни клиенти в Център за психофизиологични изследвания. Колева коментирала, че над 50 фирми, които имат обекти в Русе, са използвали услугите на детектор на лъжата. Най-често те проверяват служителите си за лоялност - като се започне от хигиенистите и се стигне до мениджърите от най-високо ниво.
Специално за случая с предпазването от "вирус в системата" като един от интересните примери Колева разказала, че става дума за жена, кандидатстваща за мениджърска позиция, а именно за супервайзер, който да контролира част от бизнеса на собственици на няколко хотела и обекти в Русе. Те успели да се предпазят от нелоялната служителка, защото направили тест с детектор още при подбора на кадрите. При проверка с полиграф се оказало, че тази госпожа в целия си стаж назад във времето е свикнала да изнася информация на конкуренти. "Просто тя е като вирус в системата", коментира Колева. В крайна сметка въпросната дама си признала всичко на теста с детектор на лъжата. Тя казала, че където и да е работила, системно е присвоявала пари, защото й била малка заплатата. Така жената не била наета на работа.
"В Русе ни поканиха наши клиенти, които имат обекти в няколко града в страната. Цялата фирма е с няколкостотин служители. Тук сме, за да проверим лоялността на служителите им", коментирала Ваня Колева пред "Бряг". Тя обяснила, че работят с повечето фирми на такъв принцип - на определен период от време, обикновено веднъж или два пъти в годината, служителите преминават през полиграфски тест. Проверява се дали присвояват материални активи на фирмата, пари, дали изнасят конфиденциална информация на лица от престъпен контингент, или конкурентни фирми. Проверява се и дали си вършат служебните задължения.
"Имаме и клиенти с по двама-трима служители. Например се случва инцидент, при който изчезват пари и шефът се съмнява в някой от тях и ние проверяваме", разказва Ваня Колева. Тя обяснила, че самото полиграфско изследване продължава около 2 часа на един човек, като може да отнеме и много повече време. Шефовете казват какво искат да разберат, а самият формат на въпроса се прави по строго определени изисквания и се изготвя от полиграфистите. С детектора могат да се проверяват само минали действия, не могат да бъдат открити намерения, емоции, чувства.
Резултатите от полиграфа са категорични, точността му е 98%, казват експертите. Той може да се използва в 3 направления. Първото е при подбора на персонал - хора, които са на ключови позиции, които имат достъп до важна информация и пари, на които се гласува доверие, е добре още преди да бъдат назначени да бъдат проверени. "Практиката показва, че умелите крадци и лъжци може да са високоинтелигентни хора на много сериозни позиции. Могат да дойдат при работодателя с чудесни препоръки, но техните злоупотреби да са били така умело прикривани, че и предишните им работодатели да не са ги установили", обяснила Колева. Реално няма по какъв друг начин да бъде доказано, че един човек е присвоявал системно пари на предишните си работни места, освен с полиграф.
Много често се случват казуси с корпоративен шпионаж. Например изпращат се служители, които да откраднат портфолиото на клиентите, цените, офертите и така да откраднат клиентите на конкурентните си фирми. Затова се проверяват и настоящи служители, тъй като конкурентите понякога им предлагат пари, или други облаги, за да изнесат информация. Полиграфът може да се използва и при конкретен проблем, например кражба, злополука.
Няма конкретна сфера, в която работят фирмите, които използват детектор на лъжата. До него прибягват фирми, които имат производство на продукция, които са в сферата на обслужването, на услугите, финансите и изобщо всякакви фирми.
Колева разказва, че първоначално служителите се притесняват преди теста, но това е начин, по който работодателят може да получи обратна връзка за работата им. Много често това може да е от полза и на самите служители. Например, ако някой е набеден, така може да докаже, че няма проблем. Случвало се е и служители да търсят Центъра и да поискат тест, за да си оправят отношенията във фирмата.
Цената на полиграфското изследване за лоялност е 250 лева за 1 човек, като при повече лица цената е по-ниска. До детектора прибягват и хора, съмняващи се в изневяра. В такива случаи цената е 400 лева, когато изследването е на различен език, също е по-висока сумата. "Търсили са ни и такива хора от Русе, които се съмняват, че партньорът им изневерява, идвали са дори и до София. Случвало се е и фирми да ни викат при инциденти, например кражба", добавя Ваня Колева. Тя обяснява, че полиграфът отчита промени във физиологичните процеси - дишане, сърдечна дейност и изпотяване на кожата. Ако един човек си мисли, че може да излъже полиграфа, това е човек, който може да каже на сърцето си да спре за 10 минути и след това да тръгне отново. И въпреки това ще се разбере, че прави някаква манипулация и пак ще бъде хванат в лъжа. Природата на човека първоначално е създадена да не лъжем, защото когато лъжем тялото ни издава. Протичат микропроцеси в организма на човек, които показват, кога той лъже, е категорична Колева. "Важното е да се знае, че щом се е стигнало до полиграф, истината ще излезе наяве и е по-добре да си признаят всичко", заявява експертката.
Напиши коментар