Пламен КАЛИНОВ
Библиотечните специалисти Иваничка Райкова и Валя Караджова от РБ „Л.Каравелов” заминаха в едноседмична командировка да преподават на колегите си в Шумен челния опит на културната институция извън пределите на Русенския вилает.
Започвам шеговито да Ви разказвам тази история, но от нея ще разберете как може да се мултиплицира, с цялата си сериозност онова, което наричаме простичко „бъдещето на нашите деца”. И в случая не става дума за обобщен образ на бъдещето изобщо, а за финансовите познания, с които децата влизат в света на възрастните и за умението ни да ги подготвим за допира с реалностите на финансово безпощадния и много бързо променящ се свят на парите. Така че, двете специалистки от русенската библиотека вече са в РБ „Стилян Чилингиров” в Шумен с дигиталните носители на информацията за русенския проект, с всички необходими нагледни „такъми”, таблици и други подробности от методологията, наречена „Забавна финансова грамотност за деца и младежи”. Вече писахме за това, че проектът беше реализиран с невероятен ефект и отзвук дори и на световно ниво.
Той беше разработен с партньорите от УниКредит Булбанк, Фондация „Бистра и Галина“ и „Нетуоркс-България ООД“, и реализиран с подкрепата на Община Русе. Един от десетте в света, финансирани по Програма за иновации в библиотеките (PLIP), която подпомага обществените библиотеки да използват информационните и комуникационни технологии при прилагането на иновативни услуги за развитие на общността.
Писахме също така и за едногодишните усилия на екипа, като в края на цялото приключение получихме заслужено и още едно световно признание- именно с този проект РБ „Л.Каравелов” попадна в полезрението на Международния Телекомуникационен Съюз и стана носител на престижната награда WSIS “Шампион”, като русенската „финансова история” беше отпечатана в изданието “WSIS постижения: Истории на успеха 2016”.
Толкова за усилието на момичетата и за логическия резултат от тяхната работа, по-важното е, че те получиха адмирации и признателност от родителите на децата, които бяха приятно изненадани от финансовите познания на своите питомци, от бързото им ориентиране в света на парите, защото, забележете(!)- в нашия проект има детайли като „конструиране на семейния бюджет”, „боравене с дебитна и кредитна карта”, разчитане на елементарни банкови програми и кодове-все неща и познания, без които е невъзможно да се влезе в един съвременен банков офис, където и да е по света.
А сега малко „гореща” статистика от едно изследване на „Алфа Рисърч” (публикувано в началото на тази седмица) за финансовата грамотност сред 1000 ученици от 9 до 12 клас. Резултатите са покъртителни, но ето извадки от констатациите на социолозите:„Близо 38% от запитаните не могат да преценят правилно дали покупателната способност на определена сума пари е по-голяма в момента или ако те стоят на влог за една година при 8% лихва, но при 10 на сто годишна инфлация.” И още: „Учениците масово твърдят, че биха искали да се обучават във финансова грамотност - 84 на сто от запитаните. Най-голям интерес се проявява към темите и услугите, които са валидни за всекидневието и бъдещото потребление на финансови ресурси…”
Излиза така, че в Русе сме изпреварили времето почти с две години. Една година за измислянето и подготовката на проекта на РБ „Л.Каравелов” и още една година за постигането на резултатите.
Напиши коментар