Внимавайте при пазаруването в интернет!

При рекламация искайте да се впише в регистъра

Внимавайте при пазаруването в интернет!

Внимавайте при пазаруването в интернет, някои сайтове стоят по малко, прибират пари и изчезват, предупреждават от КЗП

 

10 000 жалби и сигнали на потребители тази година, половината - по електронен път

 

Основни правила, които потребителите да спазват при пазаруването през Интернет, посочи председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. „Преди да купят, е полезно да извършат няколко контролни проверки, които да им гарантират, че това, на което са попаднали, е реално. Има случаи, в които се оказва, че е пълен фалшификат, че сайтът съществува три дни и след това въобще го няма, че не можете да разберете кой стои зад него и парите са отишли някъде, без да могат да бъдат върнати. Реалният онлайн търговец може да се идентифицира по това, че той има реални координати, че с него можете да се свържете и да получите допълнителна информация извън тази, която той е задължен по закон да предостави предварително на сайта си”. Това коментира Маргаритов в предаването „Нощен Хоризонт” на БНР. Той препоръча потребителите да проучат, без да се предоверяват, какви са отзивите за търговеца в Интернет и социалните мрежи. „Когато предпочитаме да си купим нещо онлайн, ние имаме тази възможност и улеснение да сравним много бързо в рамките на няколко минути, отваряйки няколко страници, на каква цена и при какви условия се предлага то на различни места. Тази съпоставка също може да ни наведе на мисълта доколко реално е това, което някой ни предлагаможе би на безценица или пък при някакви невероятни условия в сравнение с други двама търговци, които го продават при относително идентични условия, макар и да не са чак толкова изгодни, колкото това изкушаващо предложение, което може да се окаже неистинско”, каза Маргаритов.

Председателят на КЗП коментира също, че вече около половината от гражданите, които търсят съдействие от Комисията, подават своите жалби и сигнали по електронен път. От началото на годината до края на юни в КЗП са постъпили над 10 000 жалби и сигнали на потребители. „Една голяма част от жалбите, които получаваме в комисията, са свързани с това, че търговците са отказали да удовлетворят рекламациите на потребителите за дефектни стоки или некачествени услуги”, съобщи Маргаритов.

Той обясни, че правото на рекламация възниква във всеки случай, в който търговецът е бил некоректен по отношение на това, което е предоставил на клиента си. Потребителите могат да потърсят решение на възникналия спор, като законът предвижда те първо да се обърнат към търговеца.

„При предявяването на рекламация пред търговеца потребителят трябва да настоява тя да бъде вписана в регистъра за рекламации. Това е важно, защото в много от случаите, в които гражданите основателно имат претенция, търговците се оправдават с това, че тя не е заведена никъде и няма никакво доказателство, че са информирани за проблема”, коментира Маргаритов.

„Ако търговецът не предприеме предвидените в закона действия, то гражданинът следва да се обърне към комисията. Тогава стартира този процес, в който ние съдействаме за възстановяване на засегнатото право на гражданина, като същевременно налагаме санкции на търговеца за нарушенията, които са констатирани във връзка с казуса, включително и ако не е завел в регистъра рекламацията на клиента си”, добави председателят на КЗП.

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори