Ренета МИНКОВА
Русенският екип, който заминава за участие в Shell eco-marathon Europе 2016 си пожела да стигне поне до челната десeтка. От цялата страна за маратона заминават 3 отбора, а участниците са 229, стана ясно вчера на представянето на електромобила и екипа му. То беше пред централния корпус на Русенския университет "Ангел Кънчев".
Надпреварата тази година ще се проведе в Лондон от 30 юни до 3 юли. Болидът на РУ ще се състезава в категорията „Прототипи“ с електрическа батерия. В последните месеци екипът работи по подобряването на техническите параметри на електромобила, олекотяването на купето, новата кормилна уредба и създаването на система за телеметрия, която да отчита серия показатели в реално време.
Вчера беше представен и пилотът на болида Илияна Минковска. Тя разказа, че електромобилът се управлява изключително лесно, трудна е обаче стойката на пилота, който трябва да е в изцяло легнало положение. Газта се подава ръчно от волана, а на краката има предна и задна спирачка, добави Илияна. Тя обясни, че има различни изисквания. Например, пилотът на болида трябва да е около 50 кг, защото ако е по-малко трябва да се слагат допълнително тежести. Всеки килограм нагоре също е в минус на оборотите. Максималната скорост, която миналата година този електромобил е развил на Shell eco-marathon, е била около 36 км. Състезанието обаче няма за цел да покаже най-бързия автомобил, а да се минат максимално километри с минимално количество енергия.
Минковска разясни и за тазгодишните подобрения на автомобила. Той има нов волан с дисплей, направен на 3Dпринтер, има подобрения по контролера, окачването, спирачките също са по-добри. Състезанието не изисква участниците да имат шофьорска книжка. Изисква се обаче да се кара на максимална газ и да се използва инерцията на автомобила, като не е желателно да се използват спирачки. Те са само за краен случай. Миналата година е карала отново Илияна и още един пилот. Тази година са направени тестове и тренировки и отборът отива доста по-подготвен. При участието си през 2015 година електромобилът е изминал 216 км с 1 киловат енергия, а сега се надяват на по-добри резултати, добави Минковска.
На представянето на болида и екипа присъстваха ректорът на Русенския университет – проф. Велизара Пенчева и членове на академичното ръководство, народните представители Пламен Нунев и Светлана Ангелова и изпълнителният директор на фондация „Русе – град на свободния дух“ – Елена Минкова. „Участието на отбора ни е доказателство за това, че в Русенския университет мечтите, науката и практическото приложение на знанията вървят ръка за ръка“, каза в приветствието си ректорът проф. Пенчева.
Отборът на Русенския университет за трета година е сред участниците в надпреварата, която предизвиква студенти и ученици от целия свят да проектират, конструират и да се състезават с най-енергийноефективните автомобили. В дебюта си през 2014 г. русенските студенти успяха да изминат 168.27 км с 1 кВтч, което им отреди 23-то място в крайното класиране в категория „прототипи“, задвижвани с електрическа батерия. През миналата година автомобилът успя да измине 213 километра с 1 кВтч енергия. Амбицията на отбора за тази година е да се нареди сред Топ 10 в своята категория. Освен това русенските студенти ще се сборят и за приза „Дизайн на превозно средство“ – наградата признава най-оригиналното превозно средство по отношение на ергономичност, естетика, техническо изпълнение и разход на енергия.
Участието на русенския отбор в 31-ото издание на Shell eco-marathon е с подкрепата на академичното ръководство на университета, фондация „Русе – град на свободния дух“, BH – социален проект на ЕКОНТ и русенски фирми.
Напиши коментар